luni, 10 septembrie 2012

Transalpina – un drum turistic extraordinar, dar încă dificil de parcurs (Foto+Video)


Transalpina – un drum turistic extraordinar, dar încă dificil de parcurs (Foto+Video)
În acest weekend am fost pe Transalpina, cea mai înaltă şosea din România şi chiar din Europa. Peisajul este extraordinar şi orice român merită să parcurgă acest drum turistic proaspăt asfaltat între Sebeş şi Novaci. Şoseaua leagă Ardealul de Oltenia şi străbate abrupt semeţii munţi Parâng. Ea are o vechime milenară fiind drum strategic pe vremea romanilor, când au atacat cetăţile dacice din Munţii Orăştie. În evul mediu era cunoscută ca şi Poteca Dracului, care lega drumul de transhumanţă al ciobanilor dintre Transilvania şi Oltenia. În primul război mondial, nemţii au folosit-o pentru a invada România. Ei au lărgit poteca şi au pietruit-o. Abia în 1938 Carol al II-lea a transformat Poteca Dracului într-un drum forestier strategic pentru trupele române. În comunism şoseaua a funcţionat ca drum forestier. Abia autoturismele Aro o puteau străbate. Transalpina a fost asfaltată între anii 2008 – 2011, dar încă este o şosea neterminată, deşi pliantele şi site-urile ne-o prezintă asfaltată în proporţie de 99%. Turiştii nepregătiţi şi neavizaţi pot avea surprize. De la Şugag la lacul Oaşa drumul e bun, dar din circa 50 în 50 de metri asfaltul este spart pentru amplasarea tuburilor de scurgere a apei de pe munte. De la Obârşia Lotrului şoseaua urcă foarte şi prea abrupt spre Pasul Urdele, la 2150 m. Trebuie să ai o maşină cu o revizie tehnică la zi pentru a nu te lăsa motorul la o pantă în curbă pe un plan de 60%. Şoseaua proaspăt asfaltată nu e marcată. Nu există parapeţi şi pe marginea şoselei nu e pus pietriş, fapt ce împiedică oprirea în caz de urgenţă. Şoseaua este foarte aglomerată în weekend fapt ce duce la blocaje frecvente în trafic şi în pantă. Pe marginea şoselei nu poţi trage pentru că între asfalt şi pământ e o bordură de circa 25 cm ce poate provoca lovirea băii de ulei. Mai mult, pe parcursul Transalpinei lipsa parapeţiilor şi a unor piloni de susţinere a şoselei poate crea o stare de disconfort şoferilor fără experienţă. De multe ori marginea asfaltului se ternmină pe buza unor prăpăstii de sute de metrii. O greşeală e fatală. Mai mult, nu sunt construite parcări şi refugii şi nu poţi opri maşina să admiri peisajul, decât în câteva locaţii foarte puţine şi extrem de aglomerate. Şoseaua are traffic intens cu autoturisme din întreaga ţară şi cu numeroşi turişti străini. Transalpina are succes şi e căutată de către turişti într-un număr foarte mare. Merită pentru că peisajul îţi taie răsuflarea prin frumuseţea exprimată. Când soseşti dinspre Ardeal spre Gorj prima staţiune e la Rânca care e situată la cea mai înaltă altitudine din ţară ca locaţie turistică. Aici cu greu vei găsi un loc de cazare. Trebuie să-ţi faci rezervare cu minim trei zile înainte să pleci pe Transalpina. Condiţiile sunt precare iar în Rânca se construieşte haotic fără niciun plan urbanistic. Transalpina este mai spectaculoasă decât Transfăgărăşanul, dar şoseaua lui ceauşescu e mai bine gândită şi construită. Dincolo de aceste inconvieniente Transalpina rămâne cea mai nouă şi de succes atracţie turistică din România. Sper ca în doi ani cei de la drumurile naţionale să remedieze logistica: parcări, marcaje, refugii, parapeţi.


Ionuţ Ţene





[gallery]








Transalpina 033

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu