În acest weekend am fost pe Transalpina, cea mai înaltă şosea din
România şi chiar din Europa. Peisajul este extraordinar şi orice român
merită să parcurgă acest drum turistic proaspăt asfaltat între Sebeş şi
Novaci. Şoseaua leagă Ardealul de Oltenia şi străbate abrupt semeţii
munţi Parâng. Ea are o vechime milenară fiind drum strategic pe vremea
romanilor, când au atacat cetăţile dacice din Munţii Orăştie. În evul
mediu era cunoscută ca şi Poteca Dracului, care lega drumul de
transhumanţă al ciobanilor dintre Transilvania şi Oltenia. În primul
război mondial, nemţii au folosit-o pentru a invada România. Ei au
lărgit poteca şi au pietruit-o. Abia în 1938 Carol al II-lea a
transformat Poteca Dracului într-un drum forestier strategic pentru
trupele române. În comunism şoseaua a funcţionat ca drum forestier. Abia
autoturismele Aro o puteau străbate. Transalpina a fost asfaltată între
anii 2008 – 2011, dar încă este o şosea neterminată, deşi pliantele şi
site-urile ne-o prezintă asfaltată în proporţie de 99%. Turiştii
nepregătiţi şi neavizaţi pot avea surprize. De la Şugag la lacul Oaşa
drumul e bun, dar din circa 50 în 50 de metri asfaltul este spart pentru
amplasarea tuburilor de scurgere a apei de pe munte. De la Obârşia
Lotrului şoseaua urcă foarte şi prea abrupt spre Pasul Urdele, la 2150
m. Trebuie să ai o maşină cu o revizie tehnică la zi pentru a nu te lăsa
motorul la o pantă în curbă pe un plan de 60%. Şoseaua proaspăt
asfaltată nu e marcată. Nu există parapeţi şi pe marginea şoselei nu e
pus pietriş, fapt ce împiedică oprirea în caz de urgenţă. Şoseaua este
foarte aglomerată în weekend fapt ce duce la blocaje frecvente în trafic
şi în pantă. Pe marginea şoselei nu poţi trage pentru că între asfalt
şi pământ e o bordură de circa 25 cm ce poate provoca lovirea băii de
ulei. Mai mult, pe parcursul Transalpinei lipsa parapeţiilor şi a unor
piloni de susţinere a şoselei poate crea o stare de disconfort şoferilor
fără experienţă. De multe ori marginea asfaltului se ternmină pe buza
unor prăpăstii de sute de metrii. O greşeală e fatală. Mai mult, nu sunt
construite parcări şi refugii şi nu poţi opri maşina să admiri
peisajul, decât în câteva locaţii foarte puţine şi extrem de aglomerate.
Şoseaua are traffic intens cu autoturisme din întreaga ţară şi cu
numeroşi turişti străini. Transalpina are succes şi e căutată de către
turişti într-un număr foarte mare. Merită pentru că peisajul îţi taie
răsuflarea prin frumuseţea exprimată. Când soseşti dinspre Ardeal spre
Gorj prima staţiune e la Rânca care e situată la cea mai înaltă
altitudine din ţară ca locaţie turistică. Aici cu greu vei găsi un loc
de cazare. Trebuie să-ţi faci rezervare cu minim trei zile înainte să
pleci pe Transalpina. Condiţiile sunt precare iar în Rânca se
construieşte haotic fără niciun plan urbanistic. Transalpina este mai
spectaculoasă decât Transfăgărăşanul, dar şoseaua lui ceauşescu e mai
bine gândită şi construită. Dincolo de aceste inconvieniente Transalpina
rămâne cea mai nouă şi de succes atracţie turistică din România. Sper
ca în doi ani cei de la drumurile naţionale să remedieze logistica:
parcări, marcaje, refugii, parapeţi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu