Daca litoralul dalmat a devenit deja o constanta in agenda multor europeni pasionati de calatorii, Parcul Natural Plitvice, situat intre Zadar si Zagreb, se afirma, din ce in ce mai mult, drept una dintre marile atractii turistice ale Balcanilor. Iar daca va intrebati de ce peste un million de oameni vin aici in fiecare an, din toate colturile lumii, va invitam la un tur virtual al unuia dintre cele mai spectaculoase si mai salbatice locuri din Europa.
Particularitatile rezervatiei Plitvice
Parcul Plitvice a captat atentia naturalistilor inca de acum cateva sute de ani, cand au inceput primele studii asupra habitatului.
In anii ‘20, profesorul Ivo Pevaleka a observat la Plitvice un complex biodinamic de travertine (tuf calcaros care se poate lustrui ca marmura, folosit in constructii), care influentau atat cresterea plantelor ca si procesul dezvoltarii unei bariere de travertine, care putea fi inca de pe atunci usor distrusa in urma activitatatii umane intense din zona.
In 1949, Parlamentul Republicii Croatia declara parcul Plitvice rezervatie naturala protejata. In urmatorii 48 de ani, anumite solutii si adaugiri au fost operate, ultima schimbare avand loc in 1997, cand largirea bazinului parcului pana la 266 kilometri patrati a fost legalizata. Parcul reprezinta un sistem carstic format din 16 lacuri, care au drept numitor comun raul Plitvice. Acestea se impart in doua parti, in functie de pozitia lor geografica. Astfel, au devenit cunoscute sub numele de Lacurile de sus si Lacurile de jos.
Dintre acestea, se distinge lacul Kozjak, care este cel mai intins, fiind in acelasi timp si navigabil.
Zona este “condimentata” cu zeci de cascade spectaculoase, unele de formatie recenta. Accesul catre ele este facilitat de mici podete din lemn, a caror arhitectura simpla se integreaza peisajului aparent salbatic. Raul Plitvice are o lungime de 4 kilometri si este parte integrata a rezervatiei, apele sale dand nastere celei mai mari cascade din zona, care are o inaltime de 76 metri.
Structura geologica a zonei pe care se intinde parcul este parte a unui mediu cu precadere carbonic ale carui straturi superioare dateaza din era mezozoica.
Cele mai intalnite roci sunt calcarul si dolomita (mineral format din carbonat de calciu si carbonat de magneziu, cristalizat in sistemul romboedric), fiecare dintre ele avand un numar mare de varietati, care sunt evidentiate de relief si de prezenta sau absenta apei.
Pozitionarea dolomitei, o roca mai putin poroasa, langa straturile de calciu din era jurasicului, este principalul fapt responsabil de formele “generoase” ale parcului.
Caracteristicile hidrogeologice specifice ale dolomitei au facut posibila crearea lacurilor si a canioanelor in straturile care dateaza din era cretacica. Exceptand fenomenul morfologic uzual specific zonelor carstice, complexul si-a creat in mod natural propriul sistem subteran de pesteri, cavitati si abisuri. Pana in prezent au fost identificate aproximativ 50 astfel de intrari, insa nu toate prezinta interes turistic, iar un numar si mai mic dintre acestea sunt accesibile.Varietatea fascinanta a culorilor rocilor poate tine un turist ocupat chiar si o zi intreaga. Travertine, cascade, roci colorate, lacuri, pesteri, acest ecosistem le adaposteste pe toate.
In anii ‘20, profesorul Ivo Pevaleka a observat la Plitvice un complex biodinamic de travertine (tuf calcaros care se poate lustrui ca marmura, folosit in constructii), care influentau atat cresterea plantelor ca si procesul dezvoltarii unei bariere de travertine, care putea fi inca de pe atunci usor distrusa in urma activitatatii umane intense din zona.
In 1949, Parlamentul Republicii Croatia declara parcul Plitvice rezervatie naturala protejata. In urmatorii 48 de ani, anumite solutii si adaugiri au fost operate, ultima schimbare avand loc in 1997, cand largirea bazinului parcului pana la 266 kilometri patrati a fost legalizata. Parcul reprezinta un sistem carstic format din 16 lacuri, care au drept numitor comun raul Plitvice. Acestea se impart in doua parti, in functie de pozitia lor geografica. Astfel, au devenit cunoscute sub numele de Lacurile de sus si Lacurile de jos.
Dintre acestea, se distinge lacul Kozjak, care este cel mai intins, fiind in acelasi timp si navigabil.
Zona este “condimentata” cu zeci de cascade spectaculoase, unele de formatie recenta. Accesul catre ele este facilitat de mici podete din lemn, a caror arhitectura simpla se integreaza peisajului aparent salbatic. Raul Plitvice are o lungime de 4 kilometri si este parte integrata a rezervatiei, apele sale dand nastere celei mai mari cascade din zona, care are o inaltime de 76 metri.
Structura geologica a zonei pe care se intinde parcul este parte a unui mediu cu precadere carbonic ale carui straturi superioare dateaza din era mezozoica.
Cele mai intalnite roci sunt calcarul si dolomita (mineral format din carbonat de calciu si carbonat de magneziu, cristalizat in sistemul romboedric), fiecare dintre ele avand un numar mare de varietati, care sunt evidentiate de relief si de prezenta sau absenta apei.
Pozitionarea dolomitei, o roca mai putin poroasa, langa straturile de calciu din era jurasicului, este principalul fapt responsabil de formele “generoase” ale parcului.
Caracteristicile hidrogeologice specifice ale dolomitei au facut posibila crearea lacurilor si a canioanelor in straturile care dateaza din era cretacica. Exceptand fenomenul morfologic uzual specific zonelor carstice, complexul si-a creat in mod natural propriul sistem subteran de pesteri, cavitati si abisuri. Pana in prezent au fost identificate aproximativ 50 astfel de intrari, insa nu toate prezinta interes turistic, iar un numar si mai mic dintre acestea sunt accesibile.Varietatea fascinanta a culorilor rocilor poate tine un turist ocupat chiar si o zi intreaga. Travertine, cascade, roci colorate, lacuri, pesteri, acest ecosistem le adaposteste pe toate.
Ponturi utile
Cu ce calatorim?
Chiar daca nu aveti foarte multe zile la dispozitie, Croatia are avantajul de a se afla destul de aproape de tara noastra.
Calatoria cu avionul este cea mai rapida, dar nu neaparat cea mai ieftina. Daca aveti mai mult timp la dispozitie si doriti sa va relaxati in timp ce admirati peisajele, cea mai indicata calatorie ar fi cea cu vaporul, pe care il puteti lua chiar si din Italia, distanta nefiind foarte mare. In anumite privinte, calatoria cu masina este cea mai buna alegere. Costul unui litru de benzina in afara tarii este putin peste un euro, centii variind in functie de zona pe care o traversati. Traseul este unul destul de simplu si nu dureaza mult: iesiti din tara prin vestul Romaniei, traversati Ungaria prin sud-est si ajungeti in Croatia.
Unde ne cazam?
Este recomandat sa va faceti rezervarile pentru cazare din timp, dar daca este vorba despre un voiaj ad-hoc, nu trebuie sa va faceti griji. In zona parcului sunt multe pensiuni de familie, care ofera conditii placute de cazare. In mod curios, preturile sunt simtitor mai scazute decat cele pe care le practica conationalii nostri, cu mentiunea ca nu o sa va plangeti de calitatea serviciilor. La hostel, costul unui pat pe noapte variaza intre echivalentul a 50 si 60 lei noi, iar costul unei camere duble tradus in lei este intre 140 si 170 lei noi pe noapte. Trebuie sa stiti ca daca optati pentru un hotel din jurul parcului, veti plati un pret aproape triplu fata de o pensiune, desi serviciile sunt asemnatoare.
In ce platim?
Moneda nationala este kuna. Spre deosebire de alte tari, care accepta moneda euro, aici nu veti putea plati decat in moneda acceptata. Daca nu ati facut schimbul valutar din Romania, unde moneda croata este mai putin intalnita, este recomandat sa faceti schimbul in euro inca din tara, pentru ca viceversa este valabila si in Croatia. Veti putea schimba moneda euro la orice schimb valutar sau banca, la un curs de aproximativ 7 kuna pentru un euro.
In parc…
Intrarea in parc este de 140 kuna, un pret piperat, insa biletul este valabil pentru cinci ore, timp in care veti putea admira, fotografia sau explora. Ca sa faceti economie de timp, dar in acelasi timp sa vizitati o parte cat mai mare a parcului, puteti opta pentru o calatorie cu trenul sau cu vaporasul. La intrarea in parc puteti procura o harta cu punctele de atractie, care se va dovedi foarte utila in goana dupa frumuseti.
Chiar daca nu aveti foarte multe zile la dispozitie, Croatia are avantajul de a se afla destul de aproape de tara noastra.
Calatoria cu avionul este cea mai rapida, dar nu neaparat cea mai ieftina. Daca aveti mai mult timp la dispozitie si doriti sa va relaxati in timp ce admirati peisajele, cea mai indicata calatorie ar fi cea cu vaporul, pe care il puteti lua chiar si din Italia, distanta nefiind foarte mare. In anumite privinte, calatoria cu masina este cea mai buna alegere. Costul unui litru de benzina in afara tarii este putin peste un euro, centii variind in functie de zona pe care o traversati. Traseul este unul destul de simplu si nu dureaza mult: iesiti din tara prin vestul Romaniei, traversati Ungaria prin sud-est si ajungeti in Croatia.
Unde ne cazam?
Este recomandat sa va faceti rezervarile pentru cazare din timp, dar daca este vorba despre un voiaj ad-hoc, nu trebuie sa va faceti griji. In zona parcului sunt multe pensiuni de familie, care ofera conditii placute de cazare. In mod curios, preturile sunt simtitor mai scazute decat cele pe care le practica conationalii nostri, cu mentiunea ca nu o sa va plangeti de calitatea serviciilor. La hostel, costul unui pat pe noapte variaza intre echivalentul a 50 si 60 lei noi, iar costul unei camere duble tradus in lei este intre 140 si 170 lei noi pe noapte. Trebuie sa stiti ca daca optati pentru un hotel din jurul parcului, veti plati un pret aproape triplu fata de o pensiune, desi serviciile sunt asemnatoare.
In ce platim?
Moneda nationala este kuna. Spre deosebire de alte tari, care accepta moneda euro, aici nu veti putea plati decat in moneda acceptata. Daca nu ati facut schimbul valutar din Romania, unde moneda croata este mai putin intalnita, este recomandat sa faceti schimbul in euro inca din tara, pentru ca viceversa este valabila si in Croatia. Veti putea schimba moneda euro la orice schimb valutar sau banca, la un curs de aproximativ 7 kuna pentru un euro.
In parc…
Intrarea in parc este de 140 kuna, un pret piperat, insa biletul este valabil pentru cinci ore, timp in care veti putea admira, fotografia sau explora. Ca sa faceti economie de timp, dar in acelasi timp sa vizitati o parte cat mai mare a parcului, puteti opta pentru o calatorie cu trenul sau cu vaporasul. La intrarea in parc puteti procura o harta cu punctele de atractie, care se va dovedi foarte utila in goana dupa frumuseti.
Drumul catre Plitvice
Pentru a va usura deciziile mai jos veti gasi link-urile catre site-urile principale ale companiilor de transport, cat si harti. care va vor da posibilitatea sa plecati la drum avand un traseu bine stabilit, ceea ce insemna ca puteti economisi timp si bani.
Calatoria cu avionul
Traficul aerian din Croatia este legat direct de marile orase ale lumii, in timp ce traficul national este legat de orase importante ale tarii: Bol (insula Brac), Dubrovnik, Osijek, Pula, Split, Zadar and Zagreb.
Calatoria cu avionul
Traficul aerian din Croatia este legat direct de marile orase ale lumii, in timp ce traficul national este legat de orase importante ale tarii: Bol (insula Brac), Dubrovnik, Osijek, Pula, Split, Zadar and Zagreb.
Calatoria cu vaporul
In orasele aflate pe coasta Croatiei veti gasi ambarcatiuni care permit atat transportul persoanelor, cat si cel al masinilor. Aceste orase sunt si porturi catre insule si catre Italia. Traficul in timpul verii este marit simtitor.
Calatoria cu masina
Serviciile de taxi si rent-a-car sunt valabile in toate orasele mari, ca si in aeroporturi. Daca va deplasati cu masina personala, trebuie sa fiti foarte atenti la regulile de circulatie din Croatia si din Parcul National. Liniile de autobuz sunt bine organizate si asigura transportul intre marile orase.
Marul discordiei
Senzatia care te coplesteste odata ce pasesti aici este ca ai ajuns intr-un paradis terestru. Putini dintre vizitatori ar putea sa-si imagineze ca in acelasi loc, in urma cu numai cativa ani, se desfasura, ceea ce am putea numi iadul pe pamant. In martie 1991, rezervatia a fost scena primei confruntari armate in cadrul Razboiului Croat de Independenta. Pe langa conflictele care au avut loc aici, soldate cu victime umane, inclusiv copii, terenul a fost in mare parte minat. Zona a fost recucerita de catre armata croata in luna august a anului 1995, in urma unei operatiuni militare, numita "Furtuna", care a dus la incheierea razboiului croat.
In urma conflictului, U.N.E.S.C.O. a trecut rezervatia pe lista Patrimoniului Mondial in Pericol. Datorita importantei parcului, guvernul croat a depus eforturi deosebite pentru a demina complet terenul, ceea ce a facut ca in 1998 obiectivul sa fie scos de pe lista locurilor cu grad de pericol ridicat. Chiar daca parcul a fost in totalitate deminat, imprejurimile nu sunt complet sigure, anumite trasee nefiind inca practicabile.
In urma conflictului, U.N.E.S.C.O. a trecut rezervatia pe lista Patrimoniului Mondial in Pericol. Datorita importantei parcului, guvernul croat a depus eforturi deosebite pentru a demina complet terenul, ceea ce a facut ca in 1998 obiectivul sa fie scos de pe lista locurilor cu grad de pericol ridicat. Chiar daca parcul a fost in totalitate deminat, imprejurimile nu sunt complet sigure, anumite trasee nefiind inca practicabile.
Facts
- Din anul 1979, rezervatia se afla pe lista patrimoniului mondial U.N.E.S.C.O.
- Parcul national Lacurile Plitvice este membra a Federatiei Parcurilor Naturale si Parcurile Naturale din Europa.
- Lacurile Plitvice sunt astazi cea mai mare atractie turistica din Croatia, intrecand in faima multe alte locuri, care chiar daca nu sunt la fel de pitoresti, nu sunt cu siguranta, mai putin importante.
Foto: Motocic Kresimir
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu