vineri, 25 noiembrie 2011

Calatorie in Egipt - Luxor * Autor: Razvan Pascu

Calatorie in Egipt - Luxor

In functie de ce fel de vacanta iti doresti, poti parcurge drumul intre Cairo si Luxor intr-o croaziera de cateva zile pe Nil sau poti opta pentru trenul de noapte pentru turisti. Constrans de timp si pentru ca vroiam sa vad mult mai multe din Valea Nilului, eu am optat pentru cea de-a doua varianta, adica trenul de noapte. Ca toate celelalte tipuri de transport din Egipt, nici trenul nu este punctual.
Am plecat cu vreo doua ore intarziere din Cairo si am ajuns a doua zi, aproape de pranz, in Luxor. Turistii au la dispozitie cateva trenuri cu conditii speciale, cum ar fi cusetele de doua persoane, masa de seara si micul dejun, precum si paza fiecarui vagon in parte, insa acestea nu pot suplini cele 5 ore de intarziere ale trenului (am facut 13 ore in total).


La prima vedere Luxorul pare un oras micut, de provincie, cu oameni arsi de soare si copii desculti. Strazile de langa gara erau destul de aglomerate insa nu a fost prea greu sa ne orientam spre hostelul nostru. Acesta se numeste Oasis Hotel, cu review-uri foarte bune pe site-urile de rezervari, recomandat si de "Biblia calatorului", Lonely Planet. Hassan, proprietarul hotelului, foarte deschis, vorbaret si cu solutii la orice problema ai avea, ne-a invitat intai la un pahar de vorba si un ceai egiptean. Ne-a povestit despre zona, despre ce am avea de vazut si cum putem face asta. Destul de suspiciosi la inceput, crezand ca vrea sa ne vanda tururile lui si sa ne jecmaneasca, am cautat sa ii demonstram ca nu ne poate pacali asa de usor. De fapt, nici nu intentiona asta. Toate tururile si serviciile pe care le-am contractat prin el au fost de prima calitate si la cel mai bun pret. Aveam doua zile de stat in Luxor si nu ne permiteam sa pierdem timpul incercand sa gasim transport de unii singuri.


Prima impresie despre oras, cum ca ar fi un oras micut de provincie, avea sa mi se risipeasca foarte curand. Cum am trecut din zona "bastinasilor" spre malul Nilului si zona cu hoteluri si magazine, orasul si-a schimbat fata complet. Strazi si trotuare impecabile, trafic incomparabil mai bun, fata de cel din Cairo, hoteluri de lux, vase de croaziera, flori exotice - cam asa as putea descrie partea comerciala a orasului. Daca la Cairo ai piramidele, Luxor-ul iti ofera alte puncte turistice ce nu trebuiesc ratate: Templele Karnak si Luxor, Valea Regilor si Valea Reginelor, Tempul lui Hatchepsut, Colosii lui Memnon, Medinet Habu si ar mai fi si altele. Mi-am impartit cele doua zile astfel: prima zi - orasul cu templele si muzeele din Luxor; a doua zi - ceea ce se gaseste in imprejurimile orasului, de cealalta parte a Nilului, pentru care am aranjat un tur de la hotel.


Desi obositi dupa un drum lung cu trenul si desi soarele nu ierta nicio bucatica din oras (cu toate ca eram in noiembrie), prima oprire din Luxor a fost Tempul Karnak. Desi inclusiv complexul lui Zoser de la Saqqara avea tot aspectului unui templu, Karnak-ul a fost totusi primul contact al meu cu un templu egiptean construit dupa rigorile faraonilor, dezvoltat, succesiv, de mai multi faraoni, fiecare din ei lasandu-si amprenta asupra templului.
Intrarea in templu te costa in jur de 10 dolari, ca mai toate intrarile la obiective turistice din Egipt, si tot complexul Karnak a fost reamenajat de curand. Este unul dintre cele mai bine conservate temple egiptene, in unele locuri pastrandu-se chiar culorile originale, iar structura sa principala, Templul lui Amun, este cel mai mare lacas religios construit vreodata, la constructia sa participand circa 81.000 de persoane. Templul lui Amun este flancat de o serie de temple si capele mai mici, statui gigantice ale faraonilor si obeliscuri semete, cum este cel al lui Hatchepsut. Povestea acestui obelisc este cu atat mai interesanta, cu cat sunt vizibile incercarile de a sterge din memoria colectiva orice urma a lui Hatchepsut, de catre fiul sau vitreg, Tuthmosis III, o parte din obelisc fiind zidita.


Un alt templu, cel din Luxor, l-am vazut in racoarea serii, luminat de niste reflectoare puternice, astfel ca efectul a fost mult mai intens.

In "pauza" dintre cele doua temple, merita vizitat muzeul Luxor, cu o colectie impresionanta de vestigii arheologice, dar si Muzeul Mumificarii, unde sunt expuse unelte folosite in acest procedeu antic si unde este detaliat intreg procesul.

Mai multe impresii de calatorie puteti citi pe blogul www.RazvanPascu.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu