vineri, 23 decembrie 2011

Târgul de Crăciun de la Salzburg în imagini Autor: Razvan Pascu

Târgul de Crăciun de la Salzburg în imagini
Dacă Finlanda este ţara lui Moş Crăciun, cu siguranţă Austria este ţara Sărbătorilor de Iarnă. Aici, în toate oraşele mari, începând de la jumătatea lunii Noiembrie, pieţele sunt populate de târguri de Crăciun, în aer domneşte mirosul de vin fiert şi plăcinte cu mere, iar în stomac o poftă de Bratwurst sau Bosna.
La Salzburg de Crăciun nu ai un loc anume de vizitat sau un personaj anume de văzut, ca în Laponia, ci doar trebuie să guşti şi să te bucuri de atmosferă, să admiri decoraţiunile de Crăciun, să ieşi la plimbare cu familia, să cumperi dulciuri prichindeilor şi să te delectezi cu punch, cu o ciocolată caldă cu rom sau cu un vin fiert alături de prieteni.
Târgul şi atmosfera de Crăciun este motivul pentru care am vizitat de două ori Viena în perioada sărbătorilor de iarnă şi, deşi îmi place atmosfera agitată a metropolelor, trebuie să va spun că Salzburg este dintr-o cu totul altă poveste. Salzburg este orăşelul de provincie unde totul se găseşte la o distanţă rezonabilă, fără să fie nevoie de maşină, unde toată lumea se cunoaşte cu toată lumea, unde turiştii depăşesc cu mult numărul locuitorilor şi unde acest lucru nu diluează cu nimic ambianţa şi specificul locului.
Am fost la Salzburg la jumătatea lui noiembrie 2011, chiar când a început târgul de Crăciun. Sincer să fiu nu m-am dus cu foarte multe aşteptări. Mai văzusem astfel de târguri, le admirasem, îmi plăcuse atmosfera şi mă bucurasem de tot ceea ce însemna atmosfera de târg şi de aceea mă gândeam că ce poate să fie nou la acest târg în mod special. Ei bine, mă bucur să spun că m-am înşelat. Târgul de aici impresionează prin multe lucruri, de la organizare şi până la calitatea produselor, dar cel mai mult la capitolul atmosferă. Am fost suprins să văd familii întregi, de la bunici la nepoţi, ieşiţi la plimbare în târgul de Crăciun.
Târgul de Crăciun de la Salzburg, Cristkindlmarkt, s-a deschis în acest an pe 17 Noiembrie, eveniment la care a participat însuşi Preşedintele Austriei precum şi Primarul oraşului Salzburg. Se desfăşoară în două pieţe învecinate din oraş, Domplatz şi Residenzplatz. Târgul este deschis în fiecare zi, de dimineaţa de la orele 9:00/10:00 până spre seară la orele 20:00/21:30, variind în funcţie de zilele lucrătoare, weekenduri şi sărbători.
Ultimele zile de târg sunt 24, 25 şi 26 Decembrie, zile în care târgul are program scurt, dar totuşi este deschis. Târgul are nu mai puţin de 97 de standuri la care veţi găsi cam de toate: ornamente de brad şi decoraţiuni de cameră cu specific de Crăciun, haine groase şi tot arsenalul de iarnă la care se pare că sunt experţi, tot felul de briz-briz-uri şi cosmetice naturale. Bineînţeles, capitolul meu preferat, pe care l-am cercetat personal în detaliu este cel cu... mâncare. Am încercat toate felurile de cârnăciori, de la bratwurst la bosna, cartofii copţi serviţi cu diverse sosuri şi creveţii sau calamari pane. Nici la desert nu m-am lăsat mai prejos. M-am luptat cu prăjituri cu mere, ciocolate şi bombonici, fructe trase în ciocolată şi preferatele mele... batoanele cu cocos şi fisticul tras în caramel.
Pentru că anticipez curiozitatea voastră, preţurile nu sunt din cele mai mici şi dacă veniţi la Salzburg în perioada Crăciunului trebuie să aveţi în vedere o posibilă suplimentare de buget, mai ales pofticiosii că mine. De fapt, preţurile sunt cam peste tot prin Europa De Vest şi mult mai mici de ceea ce găseşti în ţările nordice. Aşadar, la capitolul decoraţiuni de Crăciun, preţurile încep unde la 2,5 - 3 euro, pentru un glob / agăţătoare de lemn sau ceramică. M-am bucurat să găsesc nişte globuri mici, pictate manual, la 1,5 euro fiecare şi am luat o cutie întreagă. Decoraţiunile mai mari pot ajunge şi la 50-60 euro, în funcţie de dimensiune şi de câte elemente include.
La mâncare, că întotdeauna, lucrurile sunt mult mai simple. Cârnăciorii erau cam 3-4 euro, cu pâine şi muştar alături, cartoful copt şi smântâna + bacon era 6 euro, creveţii 4 euro porţia. Şi la dulciuri tot undeva până în 5 euro ne situăm, iar vinul fiert / punch-ul costă cam 3 euro cana. Poţi să îţi alegi băutură cu alcool sau fără, dar preţul nu diferă foarte mult şi sincer, la cât de frig este, chiar şi cel mai cuminte om va căuta ceva ca să îi încălzească gâtul. La orice băutură îţi iei vei putea păstra cana de ceramică inscripţionată cu numele târgului pentru doar 2 euro în plus.
Nu vreau să închei acest articol fără să îi urez "La mulţi ani" şi "Viaţă lungă" acestui târg, deoarece anul viitor împlineşte venerabila vârstă de 40 de ani. Deşi este un eveniment privat, organizat de o parte dintre expozanţii de acolo, Cristkindlmarkt este un eveniment-simbol al Salzburgului şi un magnet pentru turişti. Peste 300 de oameni sunt implicaţi în organizarea evenimentului şi ceea ce este cel mai important aproape toţi artizanii prezenţi la târg sunt din zona Salzburgului, iar produsele sunt 100% austriece. Târgul de Crăciun de la Salzburg adună în fiecare an peste 300.000 de vizitatori din întreaga Europă.
Oraşul mai găzduieşte şi alte pieţe de Crăciun, dintre care cele mai cunoscute sunt cea din curtea fortăreţei şi cea din curtea palatului Hellbrunn. Toate merită să le vizitaţi deoarece au câte ceva special şi diferit. La Hellbrunn, spre exemplu este magia castelului, frumos luminat şi a căsuţelor întinse în toată curtea. Aici poţi ajunge luând autobuzul nr. 25 din centrul oraşului Salzburg.
Unde te cazezi la Salzburg?
Am găsit hosteluri pe Hostelworld.com unde un pat costă începând de la 15 euro, iar o cameră dublă de la 25 de euro. În perioada sărbătorilor trebuie însă să rezervaţi din timp pentru că oraşul se umple de turişti. Dacă sunteţi mai pretenţioşi atunci vă puteţi caza la Hotelul Goldener Hirsch, unul dintre cele mai vechi şi mai frumoase hoteluri de 5 stele din Austria. Eu m-am cazat aici şi a fost absolut minunat totul.
Cum ajungi din Bucureşti?
Ca destinaţie, Salzburg este perfect pentru un weekend-break. Dacă nu aveţi mai mult de trei zile la dispoziţie, vă recomand un zbor Austrian Airlines cu plecare din Bucureşti joi seara la ora 18:45 şi retur din Salzburg duminica dimineaţa la 11:00. Zborurile sunt via Viena, nu se aşteaptă foarte mult între legături, iar pe aeroportul din Viena oricum nu vă puteţi plictisi în 2 ore. Începând din 5 decembrie TAROM a lansat un zbor direct Bucureşti-Salzburg. Zborul este o dată pe săptămână, iar în preţul biletului este inclus şi transportul gratuit al echipamentului de ski.
Mai multe impresii despre călătorii prin Europa, America sau Asia puteţi descoperi pe blogul lui Razvan Pascu - cel mai citit blog despre călătorii din România şi proaspăt nominalizat ca "Blogul de turism al anului 2011" la Gala Travel Advisor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu