Între Big Ben şi Turnul Londrei, Tamisa taie malurile într-un unghi
larg, cotind dreapta chiar între Covent Garden şi Teatrul Naţional şi
lăsând să se zărească vârfurile lui Tower Bridge. Vaporul traversează
această porţiune de fluviu în aproape jumătate de oră, plutind pe apele
tulburi cu răbdarea cuvenită, astfel încât să poţi admira una dintre
cele mai frumoase părţi din Londra. Nici capriciile vremii englezeşti nu
pot frânge siluetele minunate ale clădirilor, podurilor şi copacilor,
orânduite cu stil şi îndrăzneală, amintind de timpuri şi poveşti de
neuitat.
De ajungi în Londra, vei afla că
plimbarea cu vaporul pe Tamisa îi va da călătoriei tale, mai scurtă sau
mai lungă, savoarea aceea încântătoare, ce răsfaţă simţurile: un legănat
uşor pe valuri, o briză răcoroasă pe obraz, o voce plăcută narând
neobosită, peisaje urbane minunate. Indiferent dacă stai afară pe punte
sau la adăpostul geamurilor mari, capitala se perindă prin faţa ta cu
micile şi marile-i bogaţii, iar minutele curg neluate în seamă. De la
Debarcaderul Westminster, aflat la o aruncătură de băţ de Big Ben şi
Palatul Parlamentului, până la Debarcaderul Turnului, din care dai exact
în intrarea la Turnul Londrei şi chiar la picioarele lui Tower Bridge,
ai în jur de 25-30 de minute de stat pe vapor. Cu tot atâtea minute la
întoarcere, poţi socoti o oră de croazieră reuşită. Ca spectacolul să
fie complet, ori aştepţi să pleci de la Westminster în pragul apusului,
ori faci o pauză la Turn, astfel încât întoarcerea să aibă loc pe
înserat, când luminile colorate dansează feeric pe ape.
Ar fi atâtea de spus despre Londra, mai ales acum, în pragul Jocurilor Olimpice, că n-ar fi timp suficient de petrecut pentru citit. Totuşi, cele aproape 60 de minute de tur cu vaporul pe Tamisa, din varianta cea mai căutată de către vizitatori, se pot transforma în doar o pagină de cuvinte, descriind câte puţin unele dintre cele mai importante puncte turistice şi istorice, demne de peisajul londonez. Bineînţeles că traseele de croaziere sunt mai mai diversificate, depăşind şi graniţele oraşului, dar deocamdată rămânem la cel clasic, oprit la celebrul Tower Bridge.
Ar fi atâtea de spus despre Londra, mai ales acum, în pragul Jocurilor Olimpice, că n-ar fi timp suficient de petrecut pentru citit. Totuşi, cele aproape 60 de minute de tur cu vaporul pe Tamisa, din varianta cea mai căutată de către vizitatori, se pot transforma în doar o pagină de cuvinte, descriind câte puţin unele dintre cele mai importante puncte turistice şi istorice, demne de peisajul londonez. Bineînţeles că traseele de croaziere sunt mai mai diversificate, depăşind şi graniţele oraşului, dar deocamdată rămânem la cel clasic, oprit la celebrul Tower Bridge.
Plecarea de la cheiul Westminster este
dominată de doi coloşi: unul istoric, altul de agrement. Imediat în
spatele debarcaderului, Palatul Parlamentului îşi înalţă la 96 de metri
turnul său de nord, reprezentând emblema oraşului şi a ţării. De aici,
marele clopot Big Ben sună ora exactă a Londrei. Azi, numele de Big Ben
se atribuie Turnului Ceasului, deşi confuzia îi nemulţumeşte uneori pe
ghizii prea riguroşi.
Pe malul opus, "Ochiul Londrei" (London Eye) îţi fură privirea, aruncând-o la 135 m înălţime, de unde cabinele marii roţi oferă o panoramă extinsă până la 40 km distanţă. Cu cele 32 de "capsule" din sticlă, această minune modernă face o rotaţie completă odată la 30 de minute, suficient de lentă pentru a te lăsa să te bucuri în tihnă de întregul peisaj.
Lângă ea, în fosta clădire a centrului administrativ - Greater London County Hall- se află un hotel, un complex de apartamente şi noul "Sea Life" Aquarium, cu peste 500 de specii acvatice grupate în cele 14 zone tematice.
Pe malul opus, "Ochiul Londrei" (London Eye) îţi fură privirea, aruncând-o la 135 m înălţime, de unde cabinele marii roţi oferă o panoramă extinsă până la 40 km distanţă. Cu cele 32 de "capsule" din sticlă, această minune modernă face o rotaţie completă odată la 30 de minute, suficient de lentă pentru a te lăsa să te bucuri în tihnă de întregul peisaj.
Lângă ea, în fosta clădire a centrului administrativ - Greater London County Hall- se află un hotel, un complex de apartamente şi noul "Sea Life" Aquarium, cu peste 500 de specii acvatice grupate în cele 14 zone tematice.
Privind spre malul stâng în timp ce
vaporul înaintează uşor, poţi vedea "Acul Cleopatrei", un obelisc
egiptean al faraonului Thotmes III (1500 î.e.n.) adus în Londra pentru a
celebra victoria flotei lui Nelson asupra francezilor, din 1798. Undeva
în spate, hotelul Savoy este unul dintre cele mai luxoase şi mai
faimoase din întreaga capitală.
Până dincolo de Podurile Waterloo şi
Blackfriars, o mulţime de edificii istorice şi moderne aglomerează
malurile: (pe dreapta) Teatrul Naţional, Clădirea IBM, Studiourile
Londoneze, Sea Container House (hotel şi birouri), (pe stânga) Casa
Somerset şi Templul (cu a sa Curte Regală de Justiţie) sunt doar câteva
dintre aceste bijuterii arhitecturale.
Podul pietonal "Millennium" uneşte, cu axa sa imaginară prelungită, Galeriile "Tate Modern" (dreapta) şi Catedrala Sf. Paul (stânga), aceasta din urmă având un dom impresionant, cu puţin mai mic decât cel al Catedralei Sf. Petru din Vatican.
Podul pietonal "Millennium" uneşte, cu axa sa imaginară prelungită, Galeriile "Tate Modern" (dreapta) şi Catedrala Sf. Paul (stânga), aceasta din urmă având un dom impresionant, cu puţin mai mic decât cel al Catedralei Sf. Petru din Vatican.
Trecând pe sub podul suspendat din oţel,
rămâne încet în urmă Teatrul "Globe", cu a sa istorie de 400 de ani
strâns legată de numele lui Shakespeare. Clădirea actuală reconstituie
fidel vechiul sediu, închis în 1642 şi distrus mai târziu.
Deja Podul Turnului (Tower Bridge) decorează fundalul Tamisei cu turnuleţele sale. Mai înainte de a ajunge la Debarcaderul Turnului de pe malul stâng, pe dreapta se zăresc "London Bridge City", cel mai mare complex comercial european riveran, şi "HMS Belfast", o navă militară ce a jucat un rol important în cel de-al Doilea Război Mondial şi care acum este muzeu.
Deja Podul Turnului (Tower Bridge) decorează fundalul Tamisei cu turnuleţele sale. Mai înainte de a ajunge la Debarcaderul Turnului de pe malul stâng, pe dreapta se zăresc "London Bridge City", cel mai mare complex comercial european riveran, şi "HMS Belfast", o navă militară ce a jucat un rol important în cel de-al Doilea Război Mondial şi care acum este muzeu.
De pe Tamisa, imaginile Turnului Londrei şi ale podului din apropiere pot deveni, sub un soare londonez darnic, tablouri de excepţie.
"Palatul şi Fortăreaţa Maiestăţii sale",
mai simplu spus Turnul Londrei (Tower of London), reprezintă un castel
vechi, ce a servit de-a lungul vremii drept reşedinţă regală,
închisoare, trezorerie, oficiu public, chiar depozit pentru bijuteriile
Coroanei. Construit în 1078 de William Cuceritorul, complexul istoric se
compune din câteva corpuri de clădire, înconjurate de două ziduri
concentrice cu rol de apărare. "White Tower", de unde vine şi numele
castelului, este o structură medievală interioară, despre care se spune
că ar fi cel mai complet palat european de secol XI.
Un alt simbol londonez, Tower Bridge,
avea să fie finalizat în 1894 ca pod basculant, ale cărui mecanisme de
deschidere sunt poziţionate în partea inferioară a turnurilor mari.
Aceste două turnuri sprijinite pe stâlpi sunt legate în partea
superioară prin două linii pietonale, aflate la aproape 44 m înălţime
deasupra apei. Deşi rolul comercial a fost încă de la început bine
conturat, frumuseţea construcţiei a încadrat perfect podul în zona
dominată de medievalul Turn al Londrei.
Fiindcă întoarcerea la debarcaderul
Westminster prinde apusul pe Tamisa, malurile cad treptat pradă
luminilor artificiale şi multicolore. Clădirile par a-şi modifica
înfăţişarea sub jocul strălucirilor în seară. După Podul Londrei, pe
stânga se observă acum cel mai bine conturul luminat al unei corăbii,
replica modernă a galionului navigatorului englez Francisc Drake.
Mai departe, oraşul trimite pe ape
lumini şi mişcare, purtând vaporul printr-un alai de sărbătoare. Ora pe
Tamisa se încheie lângă turnul lui Big Ben, cu cadranul ceasului
asemenea unui astru londonez. Fluviul va adormi odată cu Londra, pentru
ca în ziua următoare să-şi ducă vapoarele, din nou, la intervale
regulate, spre Tower Bridge şi mult mai departe.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu